Initiatives

Notre monde est en pleine mutation et notre modèle universitaire en transition. Les enjeux complexes de cet environnement en redéfinition créent l’opportunité d’une réflexion en profondeur sur l’identité et la raison d’être de l’Institut. C’est dans cet esprit que Marie-Laure Salles, directrice de l’Institut, a initié un projet collectif dès son arrivée qui a permis d’engager une réflexion avec toute la communauté de l’Institut en vue de faire émerger une vision, une mission et des valeurs/principes, qui soient à la fois en cohérence avec l’identité historique de l’Institut et adaptés aux enjeux du monde contemporain. Le résultat de cette réflexion collective est la nouvelle charte de l’Institut. Notre vision partagée est celle d’un Institut qui se projette comme le creuset de communautés diverses et ouvertes sur le monde, engagées pour un monde de paix dont l’assise aujourd’hui est l’équité et la durabilité (sustainability).

Dans la continuité de ce travail de projection identitaire et stratégique, nous mettons en place trois initiatives d’orientation :

 

Objectives

Based on the vision and principles of the Charter, these target initiatives aim to inscribe and deploy their themes in all areas and aspects of the Institute - as research questions, pedagogical and teaching objects, but also as projects of engagement in our daily life, in the city and in the world.

 

Composition

The initiatives are composed of people who are involved and interested in advancing these different themes at the Institute. They include representatives of all internal stakeholders – faculty and student bodies, relevant research centres, administration and the direction. The initiatives are not closed working groups – on the contrary, their main dynamic is to drive and encourage broad-based projects around these themes by the different constituents of our community. 

 

Working Principles

These initiatives will be charged with:

  • Inscribing and deploying the themes they address in all the dimensions of the Institute: research, pedagogy and teaching, projection in the city and communication, impact on community life at the Institute 
  • Proposing a multi-year strategic plan
  • Setting motivating short-term objectives that are relatively easy to implement in parallel with more ambitious long-term objectives
  • Create parallel and communicative mechanisms with other initiatives
  • Measure progress and impact on assigned goals
  • Prepare an annual report and ensure communication about any achievements